Ietsje gas terug - Reisverslag uit Gloucester, Verenigd Koninkrijk van Karin - WaarBenJij.nu Ietsje gas terug - Reisverslag uit Gloucester, Verenigd Koninkrijk van Karin - WaarBenJij.nu

Ietsje gas terug

Door: Kavazo

Blijf op de hoogte en volg Karin

19 Mei 2017 | Verenigd Koninkrijk, Gloucester

Heb ik al verteld dat je bij het ontbijt een potje kunt pakken, geseald en wel, waarin je heet water kunt doen en dan heb je pap? Is dat Engels of niet? Het lijkt voor ons het meest op zo'n potje met noodles, waarbij je water gooit en dan heb je noodlesoep. Zo moet je het je voorstellen.
Maar goed, na de pap (figuurlijk) gaan we vandaag op pad in een ietsje rustiger tempo dan gisteren. We hadden toen een wel heel vol programma.
Eerste stop vandaag is Cirencester (spreek uit: Saairensester). En omdat we van de week al heel veel beroemde Engelse heren hebben bezocht, gaan we nu eens buurten bij de Italianen. Meer specifiek de Romeinen. Want Cirencester is ooit een grote Romeinse stad geweest, genaamd Corinium. Het grootste deel van deze Romeinse hoofdstad ligt onder de moderne bebouwing en zal hoogstwaarschijnlijk niet snel opgegraven worden. Maar er is toch wel een heleboel moois gevonden, zoals prachtige mozaïekvloeren. Ook is er een Romeinse tuin nagebouwd. Erg leuk allemaal. Het sympathieke museum biedt niet alleen Romeinse vondsten, maar ook vondsten uit de steentijd en de middeleeuwen. Een interessante plek dus, Cirencester. We verblijven hier vrij lang. Het is ook zo'n gezellig plaatsje.
In Malmesbury bezoeken wij de (deels verwoeste) kathedraal. Erg mooi. Aan de overkant vonden we een slager, die echte gammon en huisgerookte bacon verkocht. Mmmmmm......
Verder maar weer, nu naar Castlecombe. Dit dorpje, of liever gehucht, want 300 inwoners, staat erom bekend dat het in zijn geheel een museumdorpje is en volledig beschermd door de National Trust. Hier zijn kostuumdrama's opgenomen. Benieuwd dus.
En ja hoor, als wij het gehuchtje naderen, zien we het al: schitterende setting, oude huisjes, zo uit de tijd van Pride en Prejudice van Jane Austen. Hier hoeft de BBC niet veel aan te passen als ze gaan filmen. Je kunt het je eenvoudig voorstellen dat er iemand uit de 17e eeuw uit een van de huisjes komt. Heel erg mooi en heel fotogeniek. En dat vinden wij niet alleen. Er staan vele mensen met camera's in allerlei houdingen de huisjes te fotograferen. Dit dorpje kan heel goed in schoonheid en authenticiteit wedijveren met Bibury.
Ons wacht als laatste stop nog Lacock. Nog zo'n soort dorpje, waarin de Cotswold schijnt te grossieren. In Lacock zijn delen van Harry Potterfilms opgenomen en ook de marktscene in Pride and Prejudice, waarin de dames Bennett gaan winkelen en ze officieren tegenkomen. Dat was dus daar. Als wij het straatje belopen, moet je wel over wat fantasie beschikken, want het staat er vol met geparkeerde auto's. Niet meteen een aansprekend beeld als je het over een kostuumdrama hebt. Maar als je die wegdenkt, en je stelt je voor dat het asfalt is afgedekt met zand, dan kun je je het weer wel goed voorstellen. Veel hoeft er niet te veranderen, want alle ingrediënten zijn aanwezig: de mooie oude huisjes, de schattige winkeltjes met ronde erkerachtige etalages, de hele sfeer; de tijd lijkt te hebben stilgestaan en wij mogen even stiekem in de geschiedenis terugkijken.

Tja, wat kan ik nog meer vertellen? Ben je golfliefhebber? Er zijn overal mooie golfbanen in prachtige gebieden. Houd je van paarden? Hier zijn ze in overvloed. Ben je geïnteresseerd in geschiedenis? Hier ligt de historie op straat. Houd je van humor? Het is de Engelsen aangeboren. Ben je dol op bloemen en planten? De natuur is overweldigend mooi en er zijn honderden tuinen om te bezichtigen. Houd je van grote en indrukwekkende kastelen en landhuizen? Er staan er hier plenty. Meer dan je kunt bezoeken.

• 20 Mei 2017 - 10:32

Margreet:

O wat lijkt het me fantastisch om zo'n reis te maken.
    Ik geniet van je verhalen Karin

• 20 Mei 2017 - 14:35

Anja:

Ik snap dat jullie een dagje rustig aan hebben gedaan. Vandaag is nl de grote dag met het huwelijk van Pippa! Daar moet je fris en fruitig aan mee kunnen doen. Maar... als ik het zo lees zat de vaart er nog lekker in. Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben en de foto's zijn werkelijk prachtig.

• 20 Mei 2017 - 20:15

Karin :

Huwelijk van Pippa hebben wij hier helemaal gemist. Niets van gemerkt ook......