William Turner! - Reisverslag uit Folkestone, Verenigd Koninkrijk van Karin - WaarBenJij.nu William Turner! - Reisverslag uit Folkestone, Verenigd Koninkrijk van Karin - WaarBenJij.nu

William Turner!

Door: Kavazo

Blijf op de hoogte en volg Karin

22 Mei 2017 | Verenigd Koninkrijk, Folkestone

William Turner!
Laatste dag in Engeland... maar het is wel een stralende dag! 24 graden en nauwelijks wind. Heerlijk weer, niet benauwd. Gisteren hadden wij in het hotel geen internet. Dat vonden wij balen, want ik kon mijn verslag niet publiceren. En ja, dat wil ik de lezers toch niet aandoen. We zouden 2 nachten blijven in dat hotel, dat tegenover Apcott ligt. Maar het internet was al 2 dagen uit de lucht en er was nog geen zicht op wanneer de verbinding hersteld zou worden. Nou, daar kunnen wij niet op wachten, dus we hebben de laatste nacht omgeboekt in een ander hotel, veel dichter bij de boot. Hier waren we in het begin van de vakantie ook al en dat beviel ons goed. Dus deze laatste nacht zitten wij weer in Folkstone. Van het hotel waar wij voortijdig vertrokken kregen wij een leuke compensatie voor al het leed dat ons was overkomen..... :)
In de ochtend wilde ik eerst naar het winkelcentrum want ik had gezien dat daar wel internet was en ik wilde het verslag van de vorige dag zo snel mogelijk publiceren. Dat lukte zonder problemen. Alleen de foto's, dat heeft wel even tijd gekost op die erop te zetten. Maar ook dat was na een uur voor elkaar.
Nu konden wij met een gerust hart richting Folkstone. Maar wel via een omweg, namelijk langs Petworth house, waar William Turner heeft geschilderd en waar veel van zijn werken nog steeds hangen. Op de valreep dus toch nog Turner ontmoeten, hoe prettig is dat?
Eenmaal aangekomen bij Petworth house sta je met je mond open van verbazing; sjonge, wat een enorm landgoed, wat een oppervlakte (2 miljoen 800 duizend vierkante meter!!, vormgegeven door de beroemde Capability Brown (zeer beroemde landschapsarchitect in die tijd) en wat een kast van een huis. Absurd groot allemaal. Turner is hier vaak te gast geweest en het huis en het interieur zijn nog grotendeels onveranderd gebleven. In zijn tijd leefde daar de 3e graaf van Egremont. Nu is het in het bezit van de National Trust, op een (grote) vleugel na. Daar woont nog steeds een afstammeling, namelijk de 8e graaf van Egremont met vrouw. Ik heb nog nooit een keuken gezien zo groot en mooi als deze. Er staan alleen al 1000 koperen keukenobjecten, zoals puddingvormen, steelpannetjes en dergelijke. Veeeeeel poetsen! De familie had ten tijde van Turner maar liefst 135 bedienden. Wow! In het grote huis hangen de muren van boven tot beneden vol met schilderijen en er is een heel grote ruimte gevuld met 4 a 5 meter hoge beelden (Art Gallery). De graaf was een indrukwekkende kunstverzamelaar, want er hangen veel schilderijen van Anthonie van Dijck, Thomas Gainsborough en natuurlijk van William Turner. Prachtig en kostbaar! Geld speelde absoluut geen enkele rol bij deze heer van stand. We zijn hier op een maandag, en dat is geluk hebben, want alleen op maandag zijn er twee kamers (lees: zalen) extra geopend. Het zijn de privekamers van de huidige graaf. De white and goldroom is een prachtig ingericht en zeer gezellige zitkamer. De andere kamer is een schitterende en jaloersmakende bibliotheek. Compleet met beelden van filosofen en andere helden. Wow! Daar mogen ze mij wel een maandje in opsluiten!
Diep onder de indruk en met zo ongeveer 200 foto's meer op het mobieltje, rijden wij naar Folkstone, zo'n anderhalf uur nog. Onderweg stoppen we nog even bij een farmhouse, waar ze boerderijproducten verkopen. Morgen moeten we om 11 uur bij de boot zijn. Gelukkig is het vanuit Folkstone nog maar een half uurtje rijden naar Dover. Als we bij het vorige hotel waren gebleven, wat oorspronkelijk de opzet was, hadden we om een uur of 8 al weg moeten rijden om op tijd bij de boot te zijn. Want er kunnen altijd files komen onderweg. Nu is dat niet nodig en ga ik morgenochtend lekker nog even rondneuzen in de supermarkt en in een specialiteitsslager.
Morgen volgt nog 1 verslag, maar dat maak ik als ik weer in mijn eigen huis ben.
Iedereen bedankt voor het lezen en voor de leuke reacties!

• 22 Mei 2017 - 23:26

Anja:

Wat is dat voorbijgevlogen! Wat een cultuur heb ik via jouw verhalen en foto's mogen meekrijgen. Heel erg bedankt daarvoor. Voor nu goede reis en wel thuis. XXX

• 22 Mei 2017 - 23:48

Karin :

Voorbijgevlogen: helemaal eens!

• 23 Mei 2017 - 08:18

Jacqueline:

Nou die graaf hoefde inderdaad niet op een pondje te kijken

• 23 Mei 2017 - 08:30

Carla:

Bedankt voor de uitgebreide reisverslagen. Wat een bijzonder land is het toch. Engeland, zoals jullie weten: Henri's favoriet. Ik herkende best veel plaatsen in de beschrijving. Zo leuk om nu met jullie mee te kijken..
    Hele goede thuisreis.
    Lieve groet, ook Ger ,
    Carla

• 23 Mei 2017 - 09:01

Sylvia:

Erg leuk om de hele reis via jouw reisverslagen meegemaakt te hebben. En voor straks: goede reis terug en nog een gezellige dag!

• 23 Mei 2017 - 17:10

Lous:

Nou nou jullie hebben wel weer het e.e.a. meegemaakt! En dan geen internet!!!!!! Hoe kan dat nou in onze huidige tijd! Kan echt niet!!! Ik zou er ook helemaal van in de "min" raken. Maar gelukkig door jullie adequaat optreden om te verkassen toch alles goed gekomen. Ik vond het ook erg leuk om jullie verslagen te lezen, en interessant! Het zit er bijna op en als jullie thuis komen is het mooi weer!!!!!!
    Hoe mooi is dat!

Tot gauw en ik zie uit naar je laatste verslag.
    Lous